![]() |
Weltladen, Kaiserslautern |
مغازه ی جهانی (Weltladen یا به آلمانی Worldshop) به فروشگاه هایی گفته می شود که به جای سیستم تجارت آزاد، «تجارت منصفانه» بر آنها حاکم است. هدف این مغازه ها اجرا و اشاعه و ترویج عدالت در روابط تولیدی بین مناطق مختلف جهان است و به این منظور این فروشگاه ها فعالیت هایی مثل فروش اجناس حاصل از تجارت منصفانه، شرکت در کمپین های مختلف در رابطه با شرایط کار ، اطلاع رسانی و آموزش در مورد شرایط کار انجام می شود. نام این فروشگاه ها در گذشته «مغازه ی جهان سوم» بود که برای ارزش گذاری در جوامع مدرن به «مغازه ی جهانی» تغییر کرد.
در سال 1964 (چهل و هفت سال پیش)کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل تشکیل شد که در آن بحثی به عنوان "تجارت منصفانه به جای حقوق ناچیز" مطرح شد. در سال 1969(چهل و دو سال پیش) اولین مغازه جهانی در هلند افتتاح شد و از آنجا در اروپای غربی گسترش یافت.
هم اکنون بیش از 2400 فروشگاه در شبکه مغازه های جهانی اروپا (Network of European Worldshops) با نام مخفف NEWS! سازماندهی شده اند.NEWS! از جمله چهار سازمان بزرگ حامی تجارت منصفانه است. سازمان های دیگر که به طور خلاصه FINE نامیده می شوند عبارتند از:
- F Fairtrade Labelling Organizations International (FLO)
- I International Fair Trade Association, now the World Fair Trade Organization (WFTO)
- N Network of European Worldshops (NEWS!) and
- E European Fair Trade Association (EFTA)
در مغازه جهانی تنها اجناس فروخته نمیشود بلکه به عموم در مورد تولیدات ، شرایط محل تولید و تولیدکننده های آنها ، خدماتشان و حتی امید ها و ناامیدی های آنها اطلاع رسانی می شود. در این مغازه ها بی عدالتی ساختاری و ظلم نهادینه ی روا شده به تولید در سراسر جهان نشان داده می شود در واقع فعالیت های اساسی فروش ، آموزش و اطلاع رسانی و کمپین ها ی پشتیبانی است. همکاران وردشاپ ها، واحد های کوچک کشاورزی ، انجمن های صنفی ، کارگاه ها و زمین های کوچک زراعی ، شرکت های کوچک و گروه های خودگردان در کشورهای آفریقایی آسیایی و آمریکای جنوبی هستند.
آنهایی که غیر از مصرف مسائل مهم دیگری دارند ، می توانند مطمئن باشند که کالای خریداری شده شان به خون آلوده نیست و کارگر یا کشاورز حقوق مناسبی (یا حداقل خیلی بهتری در مقایسه با حالت معمول) دریافت می کند و دست کم وجودش در معرض خطر نیست. واضح است که حقوقی که تحت سیستم موجود و مسلط یعنی تجارت آزاد نصیب تولید کننده نهایی اجناس می شود به ندرت کفاف زنده ماندن را می دهد چه برسد به رویاهایی مانند امنیت و آینده شغلی. به عنوان مثال حقوق روزانه کارگرهای واحد های تولیدی که در آسیای شرقی به کارگاه های عرق ریزان معروف است و تولید محصولات نایک و پوما را دسته چندم و با واسطه به عهده دارد کمتر از سه وعده غذا در همان کشورهاست. وضعیت کارگر ها و کشاورزهای تولید مواد غذایی در این کشورها هم مستثنی نیست.
ایده اصلی وردشاپ تغییر این وضعیت است. علاوه بر موارد ذکر شده، تمام محصولات ارائه شده اکولوژیک و البته مرغوب می باشد. یعنی تولید بدون استفاده از مواد شیمیایی و تغییر داده شده با علم ژنتیک و بی خطر برای طبیعت اطراف و محیط زیست صورت می گیرد.
اما قیمت اجناس به دلیل حقوق بالای کارگر و شرایط ذکر شده طبیعتن بالاتر از سوپرمارکت است و بخش اعظم درآمد حاصله صرف پروژه های اجتماعی و آموزشی ، سرمایه گذاری روی اکوسیستم مناطق و بهبود ساختاری شرایط کار می شود. البته اجناس از کیفیت بالایی برخوردار هستند . از محصولات ارائه شده می توان قهوه، برنج، چای، کاکائو، عسل، ادویه، شکر، میوه خشک شده، صنایع دستی اشاره کرد.آشنایی با محصولات خوراکی ناآشنا و جدید و قفسه ای ، شامل کتابهای مختلف راجع به شرایط عینی حاکم بر نقاط جهان(باور کنید بسیار مستندترازbbc ) از ویژگی های خوب این مراکز است. روی بسته بندی محصولات متنی درخور بزرگی بسته بندی در مورد یکی از کارگران یا کشاورزان و شرایط کار او یا محل صرف درآمد حاصل از محصول نوشته می شود. در آلمان بیشتر از 800 وردشاپ وجود دارد. تمامی کارکنان این فروشگاه ها داوطلبانه و در اوقات فراغت و رایگان کار می کنند و شاید تمرین این وعده هم باشد که کار خلاقانه و غیرمزدی در فراغت است که تحقق می یابد .
از نکات جالب امکان اتخاذ روشی برای مصرف ، بدون آسیب به دیگر انسانها و تلاش برای زنده نگه داشتن محیط زیست است . برای آنهایی که سیاست را تنها در حوزه ی دولت و محدود به انتخابات و مجلس نمی بینند می تواند سفره غذا میدان سیاست ورزی باشد .
پشت پاکت چای- زن 35 ساله , چای چی هندی آرزو می کند دخترش بتواند بعد از مدرسه درسش را به کمک بورس تحصیلی حاصل از تجارت منصفانه در دانشگاه ادامه دهد. |
پی اس:تجارت منصفانه،صرفن ترجمه لغوی Fair Trade است و واضح است که با سیستم موجود این تجارت هم نمی تواند به هیچ وجه منصفانه باشد.
15 comments:
مازيار جان
خيلي خوشحال شدم از وبلاگت! وبلاگت اين شوق را در من برانگيخت كه دوباره دست به فرمان وبلاگ خودم شوم
بازهم مي گويم.. ذوق رده شدم از ديدن وبلاگت
ممنون رفیق.خوشحالم
ey val shirjeye khoobi bood
مازیار خیلی خوشحالم که اینجا می نویسی مثل همیشه فوق العادهوفقط میشه لطفا نحوه ی ارثباط این مغازه ها رو با ثولید کننده ها ثوضیح میدی؟ اینکه چطوری ÷یداشون میکنن؟مرسی
vaay maziar jan che webloge khoobi dari, shabihe khodete. delam barat tang shod :) merc ke addrese web et ro baram ferestadi :)
Great maziyar aziiz. va mamnoon az inke mano ham sahim kardiii.... kashi beshe to iran ham az in tejarathaye monsefane dashte bashim age in talebanha bezaran.. heyf... rasti projeye khodete ya...?
مازی خیلی خوب بود و خوشحال شدم از دیدن بلاگت مراقبت کن از خودت
ممنون بچه ها انرژی می دین.
کاوه:اول مخلص. خود گروه های کوچک کشاورزی یا انجمن های صنفی درخواست می دن که اجناسشون رو از طریق این شرکت ها بفروشن و بعد شرکت ها بررسی می کنند که کیفیت اجناس خوب هست و آیا تو شرایط بیولوژیک و دوستدار محیط زیست تولید شده یا نه.اگر هم خود شرکت ها علاقه به جنس و محصول خاصی داشته باشن از طریق سازمان تجارت منصفانه جهانی تولید کننده ها رو پیدا می کنن.البته بین این شرکت ها و تولید کننده واسطه وجود داره ولی مثل واسط ها دیگر دلال نیست و درواقع از همکار ازش نامبرده می شه که وظیفه حمل و نقل و تحویل جنس به شرکت فروشنده رو دارن و البته در اونها هن قوانین خاص حاکم هست.
مریم جون ممنون.منم دلتنگم.مرسی از لطفت.
نیلوفر جون خواهش می کنم عزیز.نه پروژه درسی نیست.چیزی بود که اینجا باهاش آشنا شدم و کمی راجع بهش کسب اطلاعات کردم به نظرم جالب اومد.
پدرام مرسی.جشم
دمت گرم مازیار. ولی نمی دونم چرا هر کاری می کنم نمی تونم ارتباط خوبی با این مغازه ها برقرار کنم. به نظرم یه جور کلک می آد
shoroe kheili khobi bood Mazi , mamnoon va movafagh bashi mese hamishe ;)
kheili shoroe khobi bood Mazi , daghighan midoni chi mikhay va in kheili khobe , mamnoonam azat Bro ;)
کامران ممنون ازت.مخلصیم.
بیژن می دونم چی می گی و درست هم می گی.من هم آخرش نوشتم که کلمه منصفانه فقط ترجمه هست.در واقع طبق چیزی که من توی سایتشون خوندم حدود مثلن 15 درصد پول کافه ی تولید مکزیک به کشاورزش می رسه و حدود 30 درصد به شرکت فروشنده و باقی می ره بره مالیات و اینا.این هم خیلی با وضعیت خوب متفاوته ولی پروژه های اجتماعی و شرایط کاری لااقل غیر کشنده اش ،هر چند شبیه خیره است اما به نظر من حداقل نکته خوبی هست که می شه هنگام مصرف توجه کرد بهش.من اگر پولم برسه ترجیح می دم در حال حاضر از این محصولات خریداری کنم به جای خرید محصولی که نمی دونم وقتی دست منه تولید کننده اش زنده است یه نه.بعدن راجع به وضعیت کارگرای فروشگاه های زنجیره ای آلمان می نویسم.
مازیار جان سلام
عزیز بازارهای منصفانه،کارفمایانِ خوشرو و خوش برخورد،سطح حقوق بالا نسبت به اماکن تولیدی دیکر و و و و...اینها مسائلی هستند که اگر به اصطلاح حامی حقوق کارگرند و شرایط محیط زیست بهتر را رقم می زنند اما بیان به موجودیت این سازمانها همچون نام بردن از اهدای سالانه و خیریه ای سرمایه داران (بیلگیتس.کون فاکس و...)به طبقات فرو دست است ...نوشته ی شما به نظرم اگر می خواهد روی دیگر سکه ی این مراکز را نشان بدهد باید به رویکردی انتقادی میل کند که از این منظر خالی ست...
کاملن درست می گی علی جان.اصلن منظور من ازش ارائه مدل ایده آل نبود.تو کامنت قبل هم توضیح دادم از شرایط که همچنان متفاوت از شرایط عادلانه هست.اما چیزی که بیشتر مورد نظر من بود آلترناتیوی در مقابل مصرف گرایی صرف بود.ممنون از کامنتت.پست و قدم اولم بود و سعی می کنم بهترش کنم.
Post a Comment